Az iskolai program célja

A hátrányos helyzetű régiókban tapasztalható, hogy a környezetvédelem, a fenntarthatóság problémája kevéssé jelenik meg az ott élők mindennapjaiban. A Fénykörközösség Nonprofit Kft. konzorciumi partnerként vesz részt az az EFOP-3.9.2-16-2017 pályázat keretében megvalósuló alábbi projektekben:

A Fénykörközösség Nonprofit Kft. vállalása, hogy Ökoversennyel egybekötött interaktív előadások szervezésével és lebonyolításával (településenként 1 előadás és 1 verseny), és Közösségi vetélkedőkkel egybekötött interaktív előadássorozat szervezésével és lebonyolításával, az együttműködési készségek és a projektgondolkodással kapcsolatos egyéni és közösségi kompetenciák megismerése érdekében (településenként 2 előadás, tréning) tevékenységekkel járul hozzá az Informális és nem formális képzésben résztvevő gyerekek és fiatalok (7-24 éves korúak) száma indikátor teljesítéséhez. Az EFOP-3.9.2-16-2017 pályázat keretében megvalósuló programjaink célja, hogy fontos, környezettudatossággal kapcsolatos tartalmakat adjunk át az iskolásoknak, a gyerekeken keresztül pedig a szülőket, pedagógusokat is érzékenyítse a megújuló energiák, a szelektív hulladékgyűjtés vagy az újrahasznosítás területén.

I. Ökoversennyel egybekötött interaktív előadások

Fenntartható fejlődéssel kapcsolatos ismeretek bővítése, öko-tudatosság fejlesztése céljából szervezett programok

Az ökoversennyel egybekötött előadások fő célja, hogy a felnövekvő nemzedékek ismerjék meg és becsüljék az életformák gazdag változatosságát a természetben és a kultúrában. Meg kell tanulniuk, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen, megújulási képességükre tekintettel használják. Cél, hogy a természet és a környezet ismeretén és szeretetén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók számára. Fel kell készíteni őket a környezettel kapcsolatos állampolgári kötelességek és jogok gyakorlására. Törekedni kell arra, hogy a tanulók megismerjék azokat a gazdasági és társadalmi folyamatokat, amelyek változásokat, válságokat idézhetnek elő, továbbá kapcsolódjanak be közvetlen és tágabb környezetük értékeinek, sokszínűségének megérzésébe, gyarapításába.

A következő témákban kerül sor verseny és előadás megtartására: - energia-takarékosság és energia-hatékonyság, - megújuló energiák, - alkalmazkodás a klímaváltozáshoz, - környezetbarát közlekedés, - a fenntarthatóságot szolgáló életciklus alapú fogyasztói szemlélet elterjesztése. A célcsoportot az általános iskolai felső tagozat alkotja. A fenti 5 témában kifejlesztett szakmai tartalmak illeszkednek a Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerinti alábbi fejlesztési területekhez, kulcskompetenciákhoz, továbbá érintett műveltségterületekhez és tantárgyi tartalmakhoz:

II. Közösségi vetélkedőkkel egybekötött interaktív előadássorozat

Az együttműködési készségek és a projektgondolkodással kapcsolatos egyéni és közösségi kompetenciák fejlesztése érdekében.

A Közösségi vetélkedőkkel egybekötött interaktív előadássorozat fő célja a szociális és állampolgári kompetencia, valamint a természettudományos kompetencia fejlesztése.

A személyes, értékalapú, személyek és kultúrák közötti párbeszédre nyitott szociális és állampolgári kompetenciák a harmonikus életvitel, valamint a közösségi beilleszkedés feltételei. A közjó iránti elkötelezettség és tevékenység felöleli a magatartás minden olyan formáját, amelynek révén az ember hatékony és építő módon vehet részt az egyre sokszínűbb társadalmi és szakmai életben, továbbá – ha szükséges – képes a konfliktusok megoldására. Az állampolgári kompetencia kialakítása során olyan képességekre és készségekre is támaszkodni kell, mint a közügyekben kifejtett hatékony együttműködés, a helyi és a tágabb közösségeket érintő problémák iránti érdeklődés, valamint a megoldásuk során tanúsított szolidaritás. A kiegyensúlyozott kapcsolatok és a társadalmi életben való aktív, sikeres részvétel érdekében elengedhetetlen a normatudat és az általánosan elfogadott magatartási szabályok elsajátítása.

Az egyén, a közösségek és a természet harmóniájának elősegítése a nevelés-oktatás rendszerének kiemelt feladata. A kísérletezés, a megfigyelés, a természettudományos gondolkodás differenciált fejlesztése és alkalmazása, a műszaki ismeretek hétköznapi életben is használható elemeinek gyakorlati elsajátítása a NAT kiemelten fontos tartalma. Cél, hogy a természettudomány ismeretei és módszerei úgy épüljenek be a diákok gondolkodásába és tevékenység-repertoárjába, hogy előhívhatók legyenek a mindennapi problémák értelmezése és megoldása során.

A megvalósuló előadások, versenyek, vetélkedők, játékok a következő szakmai területeken biztosítanak célzott ismeretátadást nem formális, informális tanulás formájában: - energia-takarékosság és energia-hatékonyság, - megújuló energiák, - alkalmazkodás a klímaváltozáshoz, - környezetbarát közlekedés, - a fenntarthatóságot szolgáló életciklus alapú fogyasztói szemlélet elterjesztése.

A közösségi vetélkedők és interaktív előadások illeszkednek a Nemzeti Alaptantervhez és a kerettantervekhez. A fenti témákban ismertetése során az előadók pedagógiailag alátámasztott módszertanokat, technikákat (kooperatív csoportmunkában való oktatás, projektmódszer, moduláris oktatás, stb.) alkalmaznak. A modulok úgy épülnek fel, hogy a hátrányos helyzetű tanulók számára is releváns ismereteket nyújtanak.

A célcsoportot az általános iskolai felső tagozat alkotja.

EFOP-3.9.2-16-2017-00007 - A Kunszentmiklósi járásban 2019.09.24-ig az alábbi programok kerültek megrendezésre, összesen 373 fő bevonásával, az alábbi helyszíneken és időpontokban:

A Solti járásban 2018.12.31-ig 3 program került megrendezésre, összesen 98 fő bevonásával, az alábbi helyszíneken és időpontokban:

A Tiszekécskei járásban 2018.12.31-ig a Fénykörközösség Nonprofit Kft-nek 3 programja került megrendezésre, összesen 158 fő bevonásával, az alábbi helyszíneken és időpontokban:

A Szanki járásban 2018.12.31-ig a Fénykörközösség Nonprofit Kft-nek 3 programja került megrendezésre, összesen 88 fő bevonásával az alábbi helyszíneken és időpontokban:

III. Fenntartható élet témakörben óvodai mesekörök

Előzmény

A hátrányos helyzetű régiókban tapasztalható, hogy a környezetvédelem, a fenntarthatóság problémája kevéssé jelenik meg az ott élők mindennapjaiban. A Fénykörközösség Nonprofit Kft. konzorciumi partnerként vesz részt az az EFOP-3.9.2-16-2017 pályázat keretében megvalósuló alábbi projektekben:

A Fénykörközösség Nonprofit Kft. vállalása, hogy Fenntartható élet témakörben településenként minimum 2 db óvodai mesekört szervez és bonyolít le a környezeti nevelés módszereivel, csoportos formában. A Bács-Kiskun megyében megvalósuló programunk célja, hogy fontos, környezettudatossággal kapcsolatos tartalmakat szórakoztatva adjon át az óvodásoknak, a gyerekeken keresztül pedig a szülőket, pedagógusokat is érzékenyítse a megújuló energiák, a szelektív hulladékgyűjtés vagy az újrahasznosítás területén.

Megvalósítás

A mesekör program egy bábozáson alapuló módszer, ahol a gyerekek a mesék segítségével ismerhették meg a különféle, környezettel és természetvédelemmel kapcsolatos témákat. A bábozáshoz, a témák adaptálásához egy egyszerűen és élvezetesen teljesíthető e-learning tananyagban, videókon keresztül nyújtottunk módszertani segítséget a pedagógusoknak, illetve mutattuk be, hogy miként alkalmazható a paraván és a bábkészlet a mindennapokban. Előre megírtuk 8 mese forgatókönyvét és dramaturgiai vázlatát, amiket letöltve és felhasználva könnyedén a csoportra szabhatók a történetek. Az előadásokhoz hangeffekteket is biztosítottunk, amik a figyelem felkeltésére, fenntartására szolgálnak.

Az óvodapedagógusok számára készült interaktív módszertani segédanyag mankót nyújt a mesekör program lebonyolításához, az eszközök használatához. Videókon, animációs és szituációs példákon keresztül megismerhetők a Mesekör gyakorlati beépítésének lehetőségei.

EFOP-3.9.2-16-2017-00007 - A Kunszentmiklósi járásban 2019.02.27-ig a Fénykörközösség Nonprofit Kft-nek az alábbi programok lebonyolítására került sor összesen 464 fő bevonásával:

EFOP-3.9.2-16-2017-00008 - A Solti járásban 2019.02.05-ig a Fénykörközösség Nonprofit Kft-nek az alábbi programok lebonyolítására került sor összesen 411 fő bevonásával:

EFOP-3.9.2-16-2017-00010 - A Szanki járásban 2019.02.07-ig a Fénykörközösség Nonprofit Kft-nek az alábbi programok lebonyolítására került sor összesen 468 fő bevonásával:

EFOP-3.9.2-16-2017-00009 - A Tiszakécske járásban 2019.02.26-ig a Fénykörközösség Nonprofit Kft-nek az alábbi programok lebonyolítására került sor összesen 511 fő bevonásával: